Universitat Rovira i Virgili

Sessions simultànies

La mostra dels projectes d'innovació actuals de la URV es dividirà per sales i temàtiques. Les presentacions es duran a terme de forma simultània en dos torns.

Durant aquestes sessions, es mostraran els resultats dels projectes PONT (col·laboració entre la universitat i altres etapes educatives), els projectes d'innovació docent de l'ICE, i les xarxes estratègiques en docència i innovació de la URV.

Els assistents poden triar la sala i temàtica que sigui del seu interès.


Projectes que acaben

Projectes en curs

BLOC 1 - 10:40 h (Aules A01, A02, A03, A011 i A012)

Sessió 1 – TUTORIES, MENTORIA I ACOMPANYAMENT ACADÈMIC I PROFESSIONAL (AULA A01)

Moderadora: Núria Taltavull Anglada (Departament de Ciències Mèdiques Bàsiques)

Projecte ''Tutoriza'' Tutoria i supervisió en les pràctiques clíniques

  • Rosa D. Raventós Torner, Departament d'Infermeria

El projecte ha permès dotar els tutors clínics d'un recurs oficial, pràctic i eficient, dissenyat a partir de les seves necessitats, per tutoritzar els estudiants d'infermeria. Millora la comunicació i coordinació amb els tutors acadèmics i els coordinadors de la Facultat, i facilita la recollida de dades. L'aplicació digital, accessible des de mòbil i ordinador, centralitza informació clau sobre competències, tasques i preguntes freqüents, i proporciona un accés àgil als objectius formatius, l'avaluació i la certificació dels estudiants en pràctiques clíniques.

Projecte d'Innovació Docent 23 

 

Mentoria entre iguals en estudiants del Grau d'Infermeria

  • Maria Roser Cuesta Martínez, Departament d'Infermeria

Mentornurse-URV és el programa de mentoria entre iguals de la Facultat d'Infermeria, dissenyat per facilitar la incorporació de l'alumnat de primer curs a la vida universitària i, alhora, potenciar les competències acadèmiques, docents i de lideratge dels estudiants de cursos superiors. A través de l'intercanvi d'experiències i la creació d'una xarxa de suport, es fomenta l'aprenentatge col·laboratiu i el creixement personal i professional.

Projecte d'Innovació Docent 23 

 

The Help-seeking URV-Project. Foment de la cerca d'ajuda acadèmica eficaç i eficient

  • Jorge-Manuel Dueñas, Departament de Psicologia

Aquest projecte analitza la cerca d'ajuda acadèmica entre l'estudiantat de la URV mitjançant un grup focal. S'han identificat aspectes clau com el suport entre iguals, la manca d'un ambient segur per expressar dubtes, la percepció de poca disponibilitat docent i la influència de factors personals i socials. També es recullen barreres específiques per a estudiants de minories culturals, lingüístiques o LGBTIQ+, que poden dificultar l'accés a l'ajuda. Els resultats apunten a la necessitat de crear entorns més inclusius i accessibles.

Projecte d'Innovació Docent 23 

 

Desenvolupament d'un programa de formació de tutor/es acadèmics i professionals d'estudiants de menció dual del Grau de Química

  • Catalina Jordi Amorós, Departament d'Economia

El projecte ha permès dotar els tutors clínics d'un recurs oficial, pràctic i eficient, dissenyat a partir de les seves necessitats, per tutoritzar els estudiants d'infermeria. Millora la comunicació i coordinació amb els tutors acadèmics i els coordinadors de la Facultat, i facilita la recollida de dades. L'aplicació digital, accessible des de mòbil i ordinador, centralitza informació clau sobre competències, tasques i preguntes freqüents, i proporciona un accés àgil als objectius formatius, l'avaluació i la certificació dels estudiants en pràctiques clíniques.

Projecte d'Innovació Docent 23 

 

La incorporació de l'alumne mentor com a malalt simulat en la millora de les habilitats comunicatives, l'anamnesi, en els estudiants de l'assignatura d'Integració de la Nutrició II de 3r del grau de Nutrició Humana i Dietètica

  • Rosa M. Valls Zamora, Departament de Medicina i Cirurgia

La incorporació de l'alumne mentor com a malalt simulat en la millora de les habilitats comunicatives, l'anamnesi, en els estudiants de l'assignatura d'Integració de la Nutrició II de 3r del grau de Nutrició Humana i Dietètica

Projecte d'Innovació Docent 24 

 

Sessió 2 – TFG/TFM I METODOLOGIES D’APRENENTATGE ACTIU (AULA A02)

Moderadora: Elisabet Llauradó (Departament de Medicina i Cirurgia)

Tutoritzar, Formar, Gaudir: Nous enfocaments en la supervisió i desenvolupament del Treball Final de Grau de Psicologia

  • Elena Castarlenas Solé, Departament de Psicologia

L'alumnat del Grau en Psicologia, en el seu Treball de Fi de Grau (TFG) ha de portar a terme una investigació i defensar-la davant d'un tribunal mitjançant la presentació d'un pòster. L'objectiu d'aquest projecte és optimitzar el procés de tutorització del TFG en aquest ensenyament, desenvolupant un recurs formatiu per millorar tant l'experiència d'aprenentatge de l'alumnat com la supervisió per part dels tutors.

Projecte d'Innovació Docent

 

L'ABP aplicat a l'ensenyament del dret mercantil en els graus de Periodisme, Publicitat i Relacions Públiques i Comunicació audiovisual

  • Teresa Franquet Sugrañes, Departament de Dret Privat, Processal i Financer

L'alumnat del Grau en Psicologia, en el seu Treball de Fi de Grau (TFG) ha de portar a terme una investigació i defensar-la davant d'un tribunal mitjançant la presentació d'un pòster. L'objectiu d'aquest projecte és optimitzar el procés de tutorització del TFG en aquest ensenyament, desenvolupant un recurs formatiu per millorar tant l'experiència d'aprenentatge de l'alumnat com la supervisió per part dels tutors.

Bona pràctica 24 

 

Millorant l'experiència de l'alumnat i professorat dels Treballs de Fi de Màster

  • Elisabet Sánchez Rodríguez, Departament de Psicologia

L'objectiu d'aquest projecte és millorar el procés de tutorització dels TFM de Màster en Psicologia General Sanitària. Per fer-ho, proposem un projecte en dues fases: una primera fase en la qual s'avaluaran les necessitats específiques dels alumnes, tutors/es i membres dels tribunals, així com el seu grau de satisfacció amb el procés de tutorització i avaluació dels TFM, i una segona fase en la qual es crearan una sèrie de recursos educatius i es posaran a l'abast dels estudiants i dels tutors/membres del tribunal per tal de facilitar tot el procés d'elaboració, defensa i avaluació dels TFM.

Projecte d'Innovació Docent 24 

 

Projecte ENGI-EDU per a introduir el procés de disseny en enginyeria als graus de Magisteri de la URV

  • Maite Novo Molinero, Departament de Bioquímica i Biotecnologia

EngiEDU integra ingeniería escolar (resolución, diseño, materiales, contexto) en infantil y primaria. Alumnos EI/EP muestran similitud en prácticas espontáneas, sugiriendo preparación temprana. Urge potenciar revisión, predicción y experimentación. Resultados presentados en Madrid y Burgos (2024). En formación docente, cuestionario revela poca capacidad de implementación pese a buena actitud. Redefinen programa formativo para mejorar autoeficacia.

Projecte d'Innovació Docent 23 

 

MIME12Q. Xarxa d'innovació per a la millora de la metodologia docent en assignatures de la FQ

  • Maria Besora, Departament de Química Física i Inorgànica

El grup d'innovació MIME12Q de la FQ pretén potenciar una formació activa i més profunda per part de l'alumnat. Aquest objectiu es pot assolir treballant en xarxa per la millora de la metodologia docent, promovent pràctiques educatives col·laboratives i interconnectades.

Projecte d'Innovació Docent 23 

 

Sessió 3– INTERDISCIPLINARIETAT I APRENENTATGE COL·LABORATIU (AULA A03)

Moderadora: Montserrat Canela Grau (Departament d'Història i Història de l'Art)

MemoryArt: cartas en juego

  • Licia Buttà i Giulia Di Pierro, Departament d'Història i Història de l'Art

El projecte "MemoryArt: Cartes en joc" té com a objectiu la creació d'un joc de memòria anomenat MemoryDansa, que consisteix en una sèrie de 25 parelles de cartes amb il·lustracions d'obres d'art. Els 90 alumnes han realitzat el disseny de les cartes i un dossier d'estudi en el qual s'expliquen i s'interpreten les obres d'art. Les imatges de les cartes estan dedicades al tema de la representació de la dansa femenina a l'Edat Mitjana. L'activitat s'ha desenvolupat en el marc de l'assignatura Art Medieval dels graus d'Història i d'Història de l'Art i Arqueologia.

Bona pràctica 24 

 

Oportunitats i Reptes de l'Aprenentatge Servei Interdisciplinari

  • Janaina Minelli, Departament de Pedagogia

Utilitzant un mètode d'investigació mixt que integra una revisió sistemàtica, grups focals i entrevistes en profunditat, aquest estudi ha identificat dotze elements crítics que influeixen en l'eficàcia de l'Aprenentatge Servei interdisciplinari, que són: Recursos Educatius, Persones, Resultats d'Aprenentatge, Metodologia, Avaluació, Reptes i Oportunitats, Comunicació, Recomanacions, Compromís Social, Context i Suport Institucional. Aquests elements podrien contribuir a estructurar iniciatives interdisciplinàries d'Aprenentatge de Servei, millorant en última instància el seu impacte i eficàcia.

Projecte d'Innovació Docent 23 

 

La química de la tinta: Un projecte interdisciplinari per a l'elaboració de tinta històrica

  • Patricia Terrado Ortuño , Departament d'Història i Història de l'Art

Els alumnes de segon curs del Grau d'Història han participat en un projecte que combina història i química. Han treballat amb receptes històriques de tinta ferrogàl·lica trobades en arxius del país. Aquesta tinta, elaborada amb agalles de roure, sulfat de ferro, goma aràbiga i aigua, es va utilitzar des de l'antiguitat fins al segle XX per a escriure als manuscrits. La pràctica va incloure la lectura paleogràfica, la transcripció de les receptes i, finalment, la seva elaboració als laboratoris de l'ETSEQ.

Bona pràctica 24 

 

Concurs: Quina molècula soc?

  • Joan Josep Carvajal Martí, Departament de Química Física i Inorgànica

El concurs "Quina molècula soc?" té com a finalitat incentivar el treball en equip i la col·laboració entre estudiants, a través de la resolució de reptes en l'àmbit de la Química i la Bioquímica que permetin descobrir una molècula incògnita que es proposarà als alumnes. Inicialment es desenvoluparà a la URV, amb la perspectiva d'ampliar el concurs a nivell de Catalunya. Els finalistes tindran l'oportunitat de redactar i publicar un article científic a la revista NPQ que edita el Col·legi Oficial de Químics de Catalunya, facilitant el seu primer contacte amb el món de la publicació científica.

Projecte d'Innovació Docent 24 

 

Gamificació a les pràctiques de simulació a infermeria i fisioteràpia

  • Leticia Bazo Hernández, Departament d'Infermeria

Projecte que analitza l'efectivitat d'un Moodle gamificat en l'aprenentatge d'estudiants d'Infermeria i Fisioteràpia en assignatures de simulació, mitjançant metodologia mixta (quantitatiu experimental cas-control i qualitatiu-grups focals), duran els cursos 2024-26. L'objectiu és analitzar si l'ús d'un Moodle gamificat millora la motivació, la participació i els resultats acadèmics respecte al model tradicional. Es comparen 2grups: grup intervenció (utilitza moodle gamificat), i grup control (segueix el Moodle tradicional), mantenint continguts i avaluacions idèntics.

Projecte d'Innovació Docent 24 

 

Sessió 4 – APLICACIÓ DE LA IA A LA DOCENCIA (AULA A011)

Moderadora: Mariona Genís Vinyals (Escola Tècnica Superior d’Arquitectura)

 

Competència miltilingüe: Implementar la IA (ChatGPT) per a l'èxit a l'aula miltilingüe. Multilingual Competence: Implementing AI (ChatGPT) for a Multilingual Classroom Success

  • Anthony Pym, Departament d'Estudis Anglesos i Alemanys

La IA generativa s'utilitza cada cop més per a tasques lingüístiques com traduir, revisar, o resumir textos. El projecte Competència multilingüe: Implementar la IA (ChatGPT) per a l'èxit a l'aula multilingüe va tenir com a objectiu incorporar aquesta eina de manera segura i eficaç per treballar textos multilingües, principalment l'anglès. En estudis amb estudiants dels graus d'Anglès, Psicologia i Turisme, es va observar que la IA no només té el potencial de millorar la comprensió i producció de textos, sinó que també pot afavorir l'aprenentatge de l'anglès com a llengua estrangera.

Projecte d'Innovació Docent 23 

 

ChemAITeach&Eval: Millorant l'aprenentatge de la Química Analítica amb eines d'Intel·ligència Artificial

  • Montserrat Mestres Solé, Departament de Química Analítica i Química Orgànica

L'objectiu del projecte ChemAITeach&Eval és integrar l'ús de la Intel·ligència Artificial (IA) en assignatures de l'àmbit de la Química per promoure l'aprenentatge actiu, l'autonomia i l'autoavaluació dels estudiants. Mitjançant activitats d'aprenentatge i controls, juntament amb un chatbot entrenat específicamente amb la bibliografia del curs, es fomenta la formulació de "prompts" efectius i la revisió reflexiva de respostes. Els resultats indiquen una millora en la capacitat dels alumnes per justificar i reflexionar sobre les respostes generades per la IA, afavorint el seu pensament crític.

Projecte d'Innovació Docent 24 

 

Ocean Detectives: teixim una història de mars nets (Col·laboració i intel·ligència artificial per classificar residus marins)

  • Elena Vercher Ribis, Escola St. Jordi, L'Ametlla de Mar
  • Josep Holgado Garcia, Departament de Pedagogia

projecte Ocean Detectives combina ciència, tecnologia i art per sensibilitzar l'alumnat de 3r de primària sobre la contaminació marina. A través de la creació d'una intel·ligència artificial per classificar residus, la programació de jocs en realitat augmentada i el disseny de missatges brodats amb TurtleStitch, els alumnes han après a utilitzar eines digitals amb finalitat ambiental. El resultat és una col·lecció de produccions digitals i creatives amb missatges de conscienciació i acció pel planeta.

Projecte Pont 24 

 

Grup d'Innovació Docent de la Facultat de Ciències Jurídiques (GID-FCJ)

  • Marina Rodríguez Beas, Departament de Dret Públic

En el marc dels reptes actuals que presenta l'alumnat als estudis de ciències jurídiques, es va oferir formació al professorat sobre l'ús de la IA i altres innovacions tecnològiques a l'aula, s'ha realitat una jornada d'innovació docent oberta a totes les universitats espanyoles sobre el nou perfil de l'alumnat de dits estudis i la irrupció de la intel·ligència artificial generativa, s'ha seguit aprofundint en l'impacte social de la recerca en la docència a través de la identificació de bones pràctiques i s'ha iniciat la revisió de les metodologies emprades en els TFG i TFM.

Projecte d'Innovació Docent 23 

 
 

La intel·ligència artificial com a eina d'inclusió digital per l'alumnat amb autisme i TDAH

  • Jordi Gavaldà Bernal, La Salle, Tarragona
  • Vanessa Esteve González, Departament de Pedagogia

La Salle Tarragona, la URV i el CEE Sant Rafael col·laboren en el disseny d'un assistent de veu amb intel·ligència artificial per facilitar rutines amb pictogrames a l'aula i afavorir la inclusió d'alumnat amb TEA i TDAH. Mitjançant l'aprenentatge basat en reptes, l'alumnat de batxillerat desenvolupa una aplicació de reconeixement de veu, integrant pensament computacional i programació per abordar un repte social real. El projecte fomenta la inclusió educativa i digital, promou el canvi de rol de l'alumnat de consumidor a creador de tecnologia i s'alinea amb els ODS i el nou currículum.

Projecte Pont 24 

 

Sessió 5 –ENTORNS D’APRENENTATGE ACTIUS I IMMERSIUS (AULA A012)

Moderador: Xavier Escoté Miró (Departament de Bioquímica i Biotecnologia)

Els bessons digitals a l'aula. Un projecte de co-disseny d'estratègies sostenibles, transferibles i obertes per a la preservació del patrimoni cultural local

  • Vanina Yael Hofman Matusevich i Núria Gil Duran, Departament d'Història i Història de l'Art

"Bessons digitals..." busca estabilitzar una pràctica d'ensenyança-aprenentatge de qualitat i socialment compromesa, al voltant de la virtualització i activació del patrimoni cultural i arqueològic. Per això, hem introduït a l'aula metodologies interdisciplinàries i interinstitucionals que superen la dicotomia teoria-pràctica. Ara, volem mesurar-ne l'eficàcia i l'acceptació per part de l'alumnat amb indicadors validats, així com desenvolupar un arxiu arrelat que permeti obrir i socialitzar la seva recerca.

Projecte d'Innovació Docent 24 

 

Eina interactiva docent per simular plans de cures infermers

  • Marta Berenguer Poblet, Departament d’Infermeria

Amb l'objectiu d'integrar el pensament crític dins del procés infermer es pretén crear una eina digital per entrenar als alumnes de grau d'infermeria a fer plans de cures infermeres, d'una forma interactiva i amb l'ús de la simulació com a metodologia educativa.

Projecte d'Innovació Docent 

 

Aprenentatge basat en jocs en el grau d'infermeria al Campus Terres de l'Ebre

  • Gerard Mora, Departament d'Infermeria

La proposta d'aquest estudi explora l'ús de metodologies de gamificació, concretament el geocaching i l'escape room en el Grau d'Infermeria per promoure un aprenentatge significatiu i motivador. Amb un disseny descriptiu longitudinal, s'han implementat aquestes activitats en assignatures de primer i tercer curs.. Els resultats preliminars mostren alts nivells de satisfacció, foment del treball en equip i l'aplicació pràctica dels coneixements teòrics.

Projecte d'Innovació Docent 23 

 

La simulació com a estratègia didàctica disruptiva, immersiva en un entorn amb alt component tecnològic per a professionals de l'educació

  • Cristina Cardona Romero, Institut de l'Ebre, Tortosa
  • Laia Grau Castell, Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia

El projecte fomenta la cooperació entre docents de la URV i de centres educatius d'infantil, primària, secundària i formació professional de les Terres de l'Ebre per millorar les habilitats comunicatives mitjançant la metodologia de la simulació. Es dissenyaran casos multietapa i amb un enfocament interdisciplinari.

Projecte Pont 24 

 

Incorporació de la Simulació en Nutrició Enteral al Grau en Nutrició Humana i Dietètica

  • Verònica Luque Moreno Departament de Medicina i Cirurgia

Per a reduir la bretxa educativa entre la teoria i la pràctica en el maneig d'equips de nutrició enteral (NE) es va dissenyar un taller per estacions, en què els alumnes del Grau en Nutrició

Bona pràctica 

 

BLOC 2 - 12:00 h (Aules A01, A02, A03, A011 i A012)

Sessió 6 – INCLUSIÓ, CLIMA I IGUALTAT (AULA A01)

Moderadora: Roser Casanova Martí (Departament de Dret Privat, Processal i Financer)

+ CAPACITATS. Pla per a la mllora de la inclusió dels estudiants amb diversitat funcional a la universitat

  • Silvia Molina Roldán, Departament de Pedagogia

En base a la informació proporcionada per professorat, estudiantat i serveis universitaris, +CAPACITATS ha identificat com una necessitat principal per millorar l'atenció inclusiva d'estudiants amb diversitat funcional a la FCEP, facilitar un millor el coneixement dels recursos existents per a l'atenció educativa d'aquests estudiants. Per tal de cobrir aquesta necessitat, +CAPACITATS ha elaborat guies i infografies adreçades a estudiantat i professorat recollint els recursos ja existents, així com el protocol a seguir en aquests casos i n'ha fet difusió entre la comunitat educativa de la FCEP.

Projecte d'Innovació Docent 23 

 

Per a tothom: tecnologies digitals per fomentar la inclusió educativa

  • Cristina Gabriel Vizcarro, Escola Torreforta, Tarragona
  • Tania Molero Aranda, Departament de Pedagogia

La proposta busca desenvolupar una estratègia formativa en escenaris reals per a la inclusió digital dels futurs mestres com a part de la CDD. Objectius específics inclouen analitzar i respondre a les necessitats dels centres educatius per promoure l'atenció inclusiva, col·laborar en la creació d'escenaris d'E-A inclusius i desenvolupar el nivell de CDD dels futurs mestres per oferir oportunitats educatives que fomentin la inclusió digital.

Projecte Pont 24 

 

GEN-CREA. Co-creació per a l'aprenentatge en prevenció i sensibilització enfront de la violència de gènere

  • Iolanda Tortajada i Gio Gonzales (URV) · Projecte d'Innovació Docent (Generalitat de Catalunya)

La URV ha posat en marxa aquest projecte d'innovació docent, amb l'objectiu d'integrar la perspectiva de gènere a la docència universitària de manera transversal. La iniciativa, coordinada per la Unitat d'Igualtat, l'ICE i el vicerectorat de Política Acadèmica, està adreçada especialment al professorat novell i compta amb el suport dels ajuts INDOVIG. El projecte pretén reduir els biaixos de gènere a l'aula i prevenir la violència de gènere mitjançant formació específica, recursos didàctics i eines co-creades amb un grup pilot. Actualment es troba en fase inicial, elaborant un marc teòric i metodològic, i es preveu implementar-lo per primera vegada el febrer del 2025, amb una avaluació posterior per adaptar-lo al curs 2025-2026.

Projecte d'Innovació Docent (Generalitat de Catalunya) 

 

Caminem cap a una societat més inclusiva: Generació de materials pedagògics per al desenvolupament de la consciència plurilingüe i intercultural en l'alumnat d'estudis preuniversitaris (CASOIN)

  • Anna Roigé Pijuan, Escola Pau Delclòs, Tarragona
  • Lídia Gallego-Balsà, Departament d'Estudis Anglesos i Alemanys

L'objectiu és generar un conjunt de materials pedagògics seguint el format de 'capses d'aprenentatge' que integrin una visió holística de la competència plurilingüe de l'alumnat de dues escoles de primària (Escola Pau Delclòs, Tarragona, i Escola Prat de la Riba, Reus). Els materials es dissenyen per a l'alumnat d'entre 10-12 anys (5è i 6è d'Educació Primària). Totes les activitats treballen el plurilingüisme holísticament incloent el català, el castellà i l'anglès (llengües que ja s'estudien als centres col·laboradors) juntament amb altres llengües parlades pels alumnes d'aquests centres.

Projecte Pont 24 

 

Sessió 7 – APRENENTATGE SERVEI I COMPROMÍS SOCIAL (AULA A02)

Moderador: Ester Fabregat Molné (Departament de Pedagogia)

Cultivant la cultura de pau a la comunitat educativa

  • Ma. Fontcalda Borràs Barrubés, Escola Puig Cavaller, Gandesa
  • Joan Enric Reverté Simó, Federació de la Xarxa de Cooperació al Desenvolupament del sud de Catalunya

Aquest projecte vol promoure la cultura de pau a les escoles mitjançant l'educació per a la pau i la participació activa d'infants, docents i famílies en tallers compartits. Els infants del segon cicle de primària, el seu professorat i les famílies hi participen per conèixer conceptes clau com la pau, la comunicació no violenta i figures de referència del món pacifista des d'una perspectiva ecofeminista.

Projecte Pont 24 

 

Performat! La interdisciplinarietat com a company d'aprenentatge projecte

  • Montserrat Canela Grau, Departament d'Història i Història de l'Art

El projecte s'ubica a l'assignatura: Ensenyament i Aprenentatge de l'Educació Musical, Visual i Plàstica II de 4t del Grau d'Educació Primària. Aquesta assignatura és interdisciplinar ―música i plàstica― i la imparteixen sempre dos docents. L'objectiu final de assignatura és la posada en escena d'una performance sobre un tema triat per l'alumnat. El projecte consisteix en performar més enllà de l'espai universitari convertint-lo en un projecte d'Aprenentatge Servei que tingui impacte en el territori, de manera que determinades performances es realitzin a la Llar d'avis Baix Camp de Cambrils.

Projecte d'Innovació Docent 24 

 
 

Implantació del mètode Aprenentatge-Servei a l'assignatura Infermeria de l'Adult

  • Eva de Mingo Fernández, Departament d'Infermeria

Projecte d'Aprenentatge-Servei en l'assignatura de la Infermeria de la Persona Adulta, promou una formació empàtica i compromesa mitjançant el contacte d'estudiants amb associacions de pacients crònics. Amb 242 alumnes, 15 docents i 8 entitats implicades, fomenta l'aprenentatge significatiu i la humanització de les cures. A Ha sigut altament valorat per tots els agents implicats. Ha rebut el XII Premi Teresa Gatell i el Premi del Consell Social 2025 i exposat en congressos nacionals i internacionals. Aquest projecte vol consolidar-se per garantir-ne la continuïtat i l'impacte.

Projecte d'Innovació Docent 23 

 
 

Sinergia URV-Instituts en l'àmbit de la Fabricació Mecànica per aplicar els principis CDIO i fer ApS

  • Rosa Pàmies Vilà (UPC)

Aquest projecte analitza un programa d'Aprenentatge Servei dins el marc Concebre, Dissenyar, Implementar i Operar (CDIO) en enginyeria mecànica, amb projectes reals en col·laboració amb escoles de FP i entitats socials i ecològiques. L'estudi avalua l'impacte en l'aprenentatge, destacant l'aplicació tècnica, el treball en equip i el compromís cívic.

Projecte d'Innovació Docent 23 

 

Sessió 8 – TECNOLOGIA EDUCATIVA I NOUS ESCENARIS D’APRENENTATGE (AULA A03)

Moderadora: Vanessa Esteve González (Departament de Pedagogia)

 

Nous escenaris per a l'aprenentatge i la innovació docent

  • Mercé Gisbert Mariona, Departament de Pedagogia i Mariona Genís Vinyals, Escola Tècnica Superior d’Arquitectura

L'objectiu és el disseny d'un escenari d'aprenentatge analògic per treballar conjuntament el disseny pedagògic, tecnològic i l'arquitectònic que permeti generar innovació des d'una perspectiva interdisciplinària.

Projecte d'Innovació Docent 23 

 

Gestió Intel·ligent de l'ús dels fàrmarcs (GIF_URV)

  • Marta Romeu Ferran, Departament de Ciències Mèdiques Bàsiques

La gestió intel·ligent dels fàrmacs és clau en la formació sanitària. Aquest projecte promou metodologies actives, simulació i col·laboració interdisciplinària entre Medicina, Infermeria, Fisioteràpia i Nutrició per formar professionals capaços de prescriure i informar amb eficiència. L'objectiu és millorar l'ús dels medicaments i, així, contribuir a una millor salut poblacional a través d'una formació pràctica i coordinada des de l'aula universitària.

Projecte d'Innovació Docent 23 

 

Creativitat i tecnologia: Integrant la cultura maker a l'Educació Física

  • Luis Marqués Molías, Departament de Pedagogia

El projecte vol apropar l'educació maker als estudiants del doble grau d'educació infantil i primària. Es van plantejar 4 sessions presencials i dues asíncrones per tal d'utilitzar dues màquines: la impressora 3D i la talladora a vinil. Es busca resoldre la falta de recursos i coneixements per introduir tecnologia a l'aula d'Educació Física creant projectes interdisciplinaris. Per tal que es generi aquest canvi, al futur docent se li ha de donar estratègies, eines o metodologies per empoderar al seu alumnat en un futur.

Projecte d'Innovació Docent 24 

 

Solució de reptes reals en entorns educatius d'alt aprenentatge al campus Terres de l'Ebre

  • Jordi Andreu, Departament de Gestió d'Empreses

Aquest projecte ofereix als estudiants del Campus Tecnològic l'oportunitat de resoldre reptes reals proposats per empreses i institucions. Els estudiants poden aplicar els seus coneixements teòrics a situacions pràctiques, desenvolupant solucions innovadores i millorant la seva preparació per al món laboral.

Projecte d'Innovació Docent 23 

 

Sessió 9 – AVALUACIÓ I DESENVOLUPAMENT DE COMPETÈNCIES (AULA A011)

Moderador: Antonio Álvarez (Departament de Gestió d’Empreses)

FEEDBACK-GUIDE: Orientaciones para la aplicación de prácticas de feedback efectivas en la evaluación de los aprendizajes

  • Ana Inés Renta Davids, Departament de Pedagogia

El projecte FEEDBACK-GUIDE busca millorar les pràctiques de feedback a la URV, especialment als graus d'Educació, amb l'objectiu d'estendre posteriorment l'experiència a altres graus. S'han dut a terme dos estudis: el primer va analitzar la relació entre el feedback rebut, l'autorregulació de l'aprenentatge i la satisfacció amb l'assignatura; el segon va dissenyar experiències d'avaluació entre iguals per avaluar-ne l'impacte en l'aprenentatge. Es proposen recomanacions per optimitzar els processos d'heteroavaluació, coavaluació i autoavaluació.

Projecte d'Innovació Docent 23 

 

Fòrums de discussió asincrònics en el Pràcticum opcional del grau de Nutrició Humana i Dietètica com a metodologia per incrementar el pensament crític a través d'un aprenentatge profund

  • Elisabet Llauradó i Anna Pedret, Departament de Medicina i Cirurgia

El projecte proposa la implementació de fòrums de discussió asincrònics, localitzats al campus virtual de l'assignatura obligatòria "Pràcticum Opcional" del Grau de Nutrició Humana i Dietètica, on els estudiants escullen l'àmbit de pràctiques. L'objectiu és desenvolupar l'aprenentatge profund i col·laboratiu al relacionar el que aprenen a les pràctiques amb els coneixements que ja tenen, impulsant el seu pensament crític a través del debat en el fòrum asincrònic, i les habilitats, competències i coneixements, per així poder-les utilitzar en la seva pràctica professional futura.

Projecte d'Innovació Docent 24 

 

Què vols/pots fer quan siguis gran? Prenent consciència de les múltiples carreres professionals vinculades a graus polivalents

  • Mireia Valverde, Departament de Gestió d'Empreses

El projecte ha tingut per objecte fomentar l'orientació professional primerenca dels estudiants universitaris de graus polivalents. S'ha implementat en assignatures introductòries de diferents àmbits del coneixement per tal de conscienciar als estudiants sobre les múltiples carreres a les quals es pot optar després de completar l'estudi de cada branca. S'ha desenvolupat una bateria d'activitats de diferents duracions que ajuden a clarificar i orientar als estudiants sobre les feines que podrien ocupar eventualment i les habilitats necessàries per tal d'accedir-hi.

Projecte d'Innovació Docent 23

 

Suport al desenvolupament de la CT5 en castellà (fase d'implementació) (Apodes CTE CAS I)

  • Sandra Iglesia Martín, Departament de Filologies Romàniques

Aquest projecte d'innovació docent de la URV promou les competències transversals, especialment la comunicació oral i escrita (CT5), clau per a la formació i inserció laboral de l'alumnat. Els resultats inicials inclouen la configuració d'un Moodle amb activitats autocorrectives i reflexives, i la participació pilot d'estudiants del Grau de Llengua i Literatura Hispàniques.

Projecte d'Innovació Docent 23 

 

Introducció de les "pédagogies coopératives" en la formació de docents: una nova proposta per cooperar per aprendre i cooperar per fer col·lectiu

  • Josep Maria Pons Altés, Departament d'Història i Història de l'Art

La cooperació a l'aula no és un tot homogeni, ha d'anar més enllà de l'ús del treball en grup cooperatiu i ha de reunir una sèrie de variants pedagògiques. I, per a això, és interessant abordar el concepte "pédagogies coopératives" franceses. Aquestes no són un mètode com a tal i trenquen amb idees preconcebudes que tenim sobre el treball cooperatiu: incideixen en la individualitat, apunten sobre voluntarietat en el fet de cooperar i marquen l'ús del grup cooperatiu com una eina més (i no pas com l'única). N'analitzarem els resultats obtinguts en la formació inicial de futurs docents.

Projecte d'Innovació Docent 24 
 

 

Sessió 10 – CULTURA, LLENGUA I COMUNICACIÓ (AULA A12)

Moderadora: Cristina Villó Travé (Departament de Dret Privat, Processal i Financer)

Xarxa de pòdcasts educatius a Tarragona: la petita revolució sonora a l'escola i al'institut

  • Àngels Adern / Mar López Gavaldà, Institut Pons d'Icart, Tarragona
  • Alexander Hernández, Departament d'Estudis de Comunicació

És un grup de docents de Tarragona, que treballen en diversos centres educatius. Aquest equip inclusiu i divers es dedica a desenvolupar diferents continguts educatius amb els seus estudiants. La meta per a aquest projecte és crear pòdcasts que reflecteixin els interessos i les veus dels i les participants. Cada docent aporta la seva experiència i coneixements únics, col·laborant per dissenyar projectes que inspiren als seus estudiants. L'objectiu general és enfortir una xarxa de produccions entre els instituts i escoles per aconseguir més presència, identitat i audiència.

Projecte Pont 24 

 

Millora de la comprensió lectora i la retenció: estratègies d'anotació i visualització en textos literaris en formats digitals i en paper

  • Andrea Roxana Bellot, Departament d'Estudis Anglesos i Alemanys

Aquest projecte d'innovació docent millora la comprensió i la retenció lectora mitjançant estratègies d'anotació i visualització aplicades a discursos polítics històrics, tant en format digital com en paper. Els estudiants treballen tècniques de lectura activa, pensament crític i ús d'eines en entorns híbrids. Es preveu un impacte positiu en la retenció d'informació i en la capacitat d'anàlisi crítica en contextos textuals i culturals complexos.

Projecte d'Innovació Docent 24 

 

Veus de dona a Tarragona: ruta literària a l'app RuTIC, ruta senyalètica amb codi QR des dels centres impulsors, revisió de les traduccions i incorporació de l'àrab, difusió, codis QR i rutes escolars

  • Rosa Murtró Ferran, Institut de Constantí, Tarragona
  • Carme Oriol i Carazo, Departament de Filologia

El projecte apropa els alumnes d'ESO i Batxillerat a les veus de dones a Tarragona a través d'una ruta literària. Fusiona, així, el patrimoni tangible i l'intangible de la ciutat a partir de l'obra d'escriptores. El Grup de Treball ha fet les següents actuacions: 1) confecció i implementació de la ruta a l'App RuTIC Ruta de Tarragona: veus de dona, per a dispositius Apple i Android; 2) instal·lació de plaques amb codi QR i consolidació de rutes; 3) revisió i ampliació del material elaborat amb les traduccions; i 4) activitats de difusió amb incidència en la ciutat i en l'alumnat.

Projecte Pont 24 

 

CINEFORUM FMCS

  • Núria Taltavull Anglada, Departament de Ciències Mèdiques Bàsiques

Les experiències d'aprenentatge poden ser formals o informals i poden ocórrer en una varietat de contextos, com ara a l'aula, en línia, en el lloc de treball o en la vida quotidiana. Aquest projecte s'ha dissenyat amb l'objectiu de promoure el coneixement de conceptes bàsics adquirits ens els graus impartits en la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de manera lúdica i així impulsar l'aprenentatge actiu. Mirarem d'avaluar si en realitat una experiència així suposa un aprenentatge significatiu pels estudiants més enllà de passar una bona estona i gaudir de la projecció.

Projecte d'Innovació Docent 24 

 

Més SOFT TECH I MENYS HIGHT TECH. Simulació clínica avançada d'habilitats comunicatives en persones cròniques complexes per estudiants del grau d'infermeria

  • Silvia Reverté Villarroya, Departament d'Infermeria

Projecte educatiu que incorpora la simulació clínica avançada en l'atenció geriàtrica per millorar les habilitats comunicatives dels estudiants d'infermeria. S'aplica a pràctiques de 4t curs, amb escenaris com la sedació pal·liativa o l'alta no desitjada. L'estudi, quasiexperimental, es realitza al CISTE amb 60 participants. Avalua l'impacte en l'autoeficàcia, el sentit de coherència i la satisfacció, buscant una infermeria més humana i preparada per afrontar situacions complexes.

Bona pràctica 24